Ii lung drumu, ii drum lungu

Cind eram copil si tata ne ducea cu masina la bunicii din Bihor, il intrebam dupa vreo 2 ore in Skoda S100:

– Tati, ii lung drumu?

– Da, Adi, ii drum lungu.

Si rideam toti patru.

Ianosda, jud. Bihor, circa 1978

Mai tirziu, in studentie, cind eram saraci lipiti si toata avutia noastra incapea intr-un ruxac pe care il plimbam incoace si incolo, am invatat sa facem un mare cadou prietenilor nostri: un drum lung si aspru pina la ei.

Mai aveam si alte tertipuri de om sarac la capitolul ‘facut cadouri’: scrisori, vederi, telegrame, cite un pachet trimis prin cineva la zile mari (care, inevitabil, continea aceleasi scrisori, si cite o caseta sau o carte).

Dar nimic nu se compara cu faptul de a calatori pina la prietenul tau, ca sa il vezi, ca sa fii cu el. Sarac, lipit, infruntind CFR-ul, foamea si frigul, sa te pui pe un tren, si mai ales sa ajungi din gara pina la caminu ala studentesc.

Am re-editat pilda celor 3 magi in toate variantele: ba venea Razvan la mine in Cluj de la Bucuresti ca sa ma ia la COCIOCK ’91, ba ne intilneam la mijloc in bucataria lui Petre de pe Hebe 5 la Timisoara, ba ne lua Titus pe sus in Cluj sa ne invete cum se merge cu nashu (si sa vedem Celelalte Cuvinte in 1988 la Casa Studentilor in Timisoara), ba venea martie si ultimul weekend era de calatorit la festival la Sibiu, ba era vara si era de pus cortul la nudisti in 2 Mai, ba ne intilneam la un Craciun sau un Paste acasa la Baia Mare…

Ca sa nu mai pomenesc ca la un moment dat in viata mea a aparut femeia.

1991, Cociock

Una peste alta, am invatat ce inseamna fericirea in afara sistemului financiar, ca sa il pomenesc pe batrinul Woody A.

(“money are good, at least for financial reasons…”)

Sint fericit sa constat  in 2010, la 42 de ani, ca fericirea aia dainuie.

Uite, numai in anul pe care il impachetam acum, am primit cadou citeva calatorii serioase.

De pus la suflet.

Trebuie sa recunosc ca eu am calatorit pentru mult mai putini, si o sa incerc sa repar asta.

Dar uite in ce fel oamenii m-au luat in viata lor in 2010:

1. VLAD VOICU: Madrid – Barcelona.

Pe numele intreg Vladimir Voicu, e fiul sora-mii. A urcat in masina cu prietenul lui Mircea si a condus juma de Spanie ca sa ma vada in Barcelona, unde am petrecut primele 7 zile din 2010.

S-au intilnit prima oara anul asta: Vlad si varul sau, Santi (Barcelona, ianuarie 2010)

I-am multumit recent pentru calatoria asta si mi-a zis ‘n-ai pentru ce, am facut-o si pentru mine’. Raspuns perfect.

2. TITUS PERIDE: Brasov – Cluj.

In iunie, mi-am vizitat tatal muribund, iar in drumul de intoarcere aveam de petrecut o jumatate de zi si o noapte la Cluj. De cosmar.

Titus a condus din Brasov pina la Cluj ca sa stea cu mine, sa nu fiu singur.

3. MARCEL CIASCAI: VIRGINIA – Niagara Falls.

Dupa cinci ani, mi-am revazut prietenul de pe Valea Rosie nr.1

A condus juma din coasta de est a Americii ca sa stea o zi si o noapte cu mine si cu Razvan C.

Cu Marczi sint la credit, musai sa umblu si io dupa el. Aud ca ma pune intr-o masina de raliu prima oara cind il prind la lucru.

4. RAZVAN CONSTANTINESCU: St. Catharines – Toronto, pe bicicleta.

Razvan a reusit sa ramina hippie intre noi, cei emigrati in Canada.

A urcat pe bicicleta intr-o dimineata de vara, si-a luat prietenul (Andre) la locul de intilnire, si ne-am reunit la alt hoaver din studentie, Tibi Gherghel, in Oakville, la jumatea drumului spre Toronto.

Atita doar ca Razvan a facut roata lacului Ontario pe bicicleta, iar eu am calatorit confortabil cu trenul.

A doua zi, Razvan a completat drumul lui pina la Toronto. Eu ma intorsesem tot cu trenul.

5. BARBE: Piata Mare – Albina, pe bicicleta

Barbe e un artist ocupat, profesor la Liceul de Arta, tata de copchil si sotz.

Deci un om ocupat, bai frate, ce sa ma deranjez io pentru Motzocu, mai ales ca ne-am vazut si in 2009?

Da’ s-o deranjat.

Si s-o deranjat “in style”, o pus pe el costum de artist, gluga, o incalecat bicicleta la Piata Mare si nu s-o oprit pina la Albina.
Cei din Baia Mare pot aprecia deranju, iar celorlalti le spun ca Barbe e cel mai bun designer roman.

6. TIBI SABO

Cu Tibi intru in categoria calatoriilor metafizice, in afara spatiului fizic.

Tibi, vechi tovaras de liceu, de studentie si de radio-post-studentie, a fost marea surpriza placuta a drumului de Baia Mare in septembrie 2010.

L-am regasit facind acelasi lucru, dind cu biciu’ la caruta cu prosti.

M-a luat din biroul lui in camera de emisie live TV a stirilor pe care el, de unu singur, le migaleste si emite in fiecare seara.

Multumesc, Tibi! Poate nu iti dai seama, dar cele 30 de minute in  incaperea aia au fost o calatorie pentru mine.

7. CRIS VALEAN

Cris Valean, vechiul meu prieten si rocker de Baia Mare, a insistat sa ne vedem inainte sa plec din Baia Mare spre Canada toamna asta.

Faptul ca Cris si Meli si piticii lor au vrut sa petreaca niste timp cu mine inseamna cit o calatorie!

8. PITICU

Asa cum am spus si la punctul #2, am petrecut o zi si o noapte la Cluj.

Piticu’ – rocker de Baia Mare, actualmente stabilit la Cluj – m-a luat din gara, m-a dus la apartamentul lui (intimplator era liber), m-a instalat si dus a fost.

Nici n-am apucat sa ii spun multam!

O fac acum.

Faptu ca s-o sculat cu noaptea in cap si m-o pescuit din gara Cluj e pentru mine exact subiectul despre care vorbesc azi.